Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 23.04.2020/Pykälä 34

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Ympäristölautakunta

§ 34

23.04.2020

 

Lausunto Terrafame Oy:n Talvivaaran kaivoksen kaivos- ja metallituotannon muutetusta / täydennetystä ympäristö- ja vesitalouslupahakemuksesta ja toiminnanaloittamislupahakemuksesta

 

15/11.01.00/2019

 

Ymplk 23.04.2020 § 34

 

 

Valmistelijat ympäristöjohtaja Martti Veteli, puhelin 0400 271 193, ympäristönsuojelutarkastaja Osmo Koivistoinen, puhelin 0400 144 452 ja ympäristöterveystarkastaja Mikko Piippo, puhelin 0400 144 461

 

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt ympäristölautakunnan lausuntoa lupahakemuksesta 27.4.2020 mennessä. Asian diaarinumero on PSAVI/2461/2017.

 

Kuulutus ja hakemusasiakirjat ovat sähköisesti osoitteessa www.avi.fi/lupatietopalvelu.

 

Terrafame Oy hakee ympäristönsuojelulain mukaista lupaa monimetallimalmin louhinnalle, rikastamiselle, kaivannaisjätteen sijoittamiselle jätealueille, kaivumaiden hyödyntämiselle, rakentamisessa käytettävän tarvekiven louhinnalle, putkilinjojen rakentamiselle, uusien ojien kaivulle sekä käsiteltyjen jätevesien johtamiselle purkuputkessa Nuasjärveen ja vanhoille purkureiteille. Lisäksi lupaa haetaan kaivoshankkeen toteuttamiseen liittyville toiminnoille, kuten energiantuotannolle, polttoaineen varastoinnille ja jakeluasemille, kemikaalivarastoille, räjäytyskemikaalien varastointiin ja käyttöön, kaikkeen kaivoksen toimintoihin liittyvälle rakennustoiminnalle sekä ratapihan toiminnoille.

 

Terrafame hakee ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaista lupaa luvanvaraisen toiminnan aloittamiseen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta ja vesilain 3 luvun 16 §:n mukaista valmistelulupaa ennen päätöksen lainvoimaiseksi tulemista hankkeen toteuttamista valmisteleviin toimenpiteisiin ryhtymistä varten. Kaivoksen ja metallituotannon prosessit ovat vakiintuneita ja tietämys toiminnan ympäristövaikutuksista tunnetaan, joten hakijan näkemyksen mukaan uusi lupa on perusteltua myöntää toistaiseksi voimassa olevana.

 

Terrafame hakee lupaa louhia 18 Mt/v malmia ja 45 Mt/v sivukiveä. Tässä vaiheessa haetaan lupaa pelkästään Kuusilammen avolouhoksen malmiesiintymän hyödyntämiseen. Kolmisopen louhokselle tullaan hakemaan lupaa myöhemmässä vaiheessa. Terrafame hakee lupaa korottaa nikkelituotanto tasolle 37 000 t/v ja sinkkituotanto tasolle 80 000 t/v. Myös kuparin ja koboltin osalta on tehty päivityksiä tuotantomääriin. Metallituotteet valmistetaan edelleen sulfideina. Uraanin talteenotolle olemassa olevalla laitoksella haetaan lupaa siten, että vuosituotanto on enimmillään 250 t/v.

 

Terrafame esittää, että sulfaatin vuosikiintiö purkuputkelle olisi enintään 20 000 t/a ja vanhoille reiteille enintään 4 000 t/a. Terrafame esittää, että sulfaattikuormituksen raja-arvo määrätään edellisvuoden sadantaan perustuen. Sulfaatin pitoisuusrajaksi yhtiö esittää purkuputkelle 3 000 mg/l ja vanhoille reiteille 4 000 mg/l. Purkuvesien metallipäästöjen sekä toiminnan ilmapäästöjen osalta luparajaehdotukset noudattavat pääosin nykyisiä luparajoja.

 

Yhtiö täsmentää lupahakemustaan siten, että se esittää sulfaattikuormituksen määrää sidottavaksi juoksutusvuotta edeltäneen vuoden sadantaan. Kun edeltävän vuoden sadanta on alle 700 mm, sulfaattikuormitus Nuasjärveen on enintään 10000 tonnia ja vanhoille purkureiteille 1000 tonnia ja kun edeltävän vuoden sadanta on 700 - 900 mm, sulfaattikuormitus Nuasjärveen on enintään 15000 tonnia ja vanhoille purkureiteille 2000 tonnia. Edellisvuoden sadannan ollessa yli 900 mm, sulfaattikuormitus Nuasjärveen on enintään 20000 tonnia ja vanhoille purkureiteille 4000 tonnia

 

Yhtiö esittää purkuputken kautta johdettavan veden laadun raja-arvoksi 3000 mg/l sulfaattia ja siitä aiheutuvan kuormituksen sulfaatin raja-arvoiksi 20 000 t/a.

 

Yhtiö esittää lähivesistöihin johdettavan veden laadun raja-arvoksi 4000 mg/l sulfaattia ja siitä aiheutuvan kuormituksen sulfaatin raja-arvoiksi 4 000 t/a. Hakija esittää, että lähivesistöihin johdettava kuormitus jakautuu sulfaattikuormituksen perusteella niin, että enintään 1 500 tonnia muodostuvasta sulfaattikuormasta johdetaan Vuoksen vesistöreitille.

 

Vedenkäsittelynä on edelleen kalkkimaitosaostus. Muita tekniikoita ei esitetä, josta syystä lähtevän veden sulfaattipitoisuudet ja päästöt tulevat esitetyn suuruisiksi. Metallien talteenottolaitokselta poistettavasta jakeesta on hakijan mukaan mahdotonta poistaa sulfaattia 2000 mg/l-pitoisuustasoon saakka, koska se sisältää aina jossain määrin natriumia lipeän käytön vuoksi. Kalkkisaostuksen jälkeen veteen jää 3500 - 4500 mg/l sulfaattia.

 

Suurempaan sadantaan varaudutaan vain juoksutusta ja päästöjä lisäämällä. Normaalisateisena vuonna sulfaattipitoisia vesijakeita voidaan johtaa bioliuotuskasoille, jolloin vesistöön kohdistuva sulfaattikuormitus jää pienemmäksi, noin tasolle 10 000 t/a. Sateisina vuosina bioliuotukseen ei voida johtaa vesiä, vaan päinvastoin liuoskierrosta on poistettava vettä vesienkäsittelyn kautta. Tämän johdosta sulfaattia päätyy sateisina vuosina vesienkäsittelyyn ja purkuvesiin selvästi enemmän kuin kuivina vuosina. Terrafamen hakema sulfaatin vuosikiintiö (yhteensä 24 000 t/a) tarkoittaa, että erittäin sateisen vuoden jälkeen kaivokselle on varastoitava vesiä, mutta varastot voidaan purkaa seuraavana normaalisateisena vuonna ilman riskitason kohoamista.

 

Terrafme Oy:n näkemys on, että nyt käytössä olevat menetelmät (käänteisosmoosilaitos, sulfaatin sitominen bioliuotuskasoille sekä keskusvedenpuhdistamo) ovat tehokkaita ja riittäviä menetelmiä sulfaatin hallintaan. Näillä menetelmillä Terrafamen vesienpuhdistusmenetelmät ylittävät BAT-tason ja toiminasta aiheutuva sulfaattikuormitus kestää hyvin vertailun muihin teollisiin toimijoihin.

 

Hakemuksessa arvioidaan, että vanhoille purkureiteille kohdistuvan kuormituksen pienentyminen edesauttaa osaltaan em. vesistöjen tilan elpymistä. Hankeen pitkäaikaisten vaikutusten arvioiminen on haastavaa ja riippuu paljolti kaivoksen elinkaaren aikaisesta kuormituksesta ja mahdollisista kumulatiivisista vaikutuksista ympäristössä. Pitkäaikaisvaikutuksista saadaan luotettavaa tietoa ainoastaan kattavalla ympäristön seurannalla.

 

Kaivoksen purkuvesillä ei arvioida olevan esitettyjen luparajojen mukaisella kuormitustasolla vaikutusta vanhojen purkureittien vesistöjen nykyiseen kemialliseen tilaan. Vanhoilla purkureiteillä sulfaattipitoisuusvaikutuksia voi olla havaittavissa Laakajärven pohjoisosaan ja Jormasjärvelle Tuhkajoen edustalle asti. Vuoksen suunnan purkureittiä Kivijärveen asti ja Oulujoen suunnan purkureittiä Kolmisoppeen asti esitetään nykytilanteen mukaisesti sekoittumisvyöhykkeeksi myös jatkossa. Mahdollista on, että Laakajärven ja Jormasjärven kemiallinen tila paranee jatkossa kuormituksen pienentyessä ja metallipitoisuuksien pysyessä nykyisellä alhaisella tasolla. Laakajärven osalta nykyinen hyvää huonompi tila-arvio perustuu yhteen ympäristönlaatunormin ylittäneeseen ahvenen elohopeapitoisuuteen.

 

Hakemuksen mukaan näillä luparajoilla ympäristövaikutukset ovat kohtuullisella tasolla, jolla etenkin viime vuosien ympäristötarkkailun tuloksiin perustuen ei aiheudu pysyvää tai merkittävää haittaa ympäristölle. Haettavien luparajojen mukaisella kuormituksella tehdyt mallilaskelmat ennustavat pitoisuuksien pienentymistä vanhoilla purkureiteillä. Pitkällä aikavälillä voidaan arvioida vanhoilla reiteillä purkureittien veden laadun edelleen parantuvan, kerrostuneisuuden lievenevän ja Kivijärven sekä Kolmisopen alusvesiin varastoituneen sulfaatin ja muiden aineiden purkautuvan. Vaikutusten painopiste siirtyy Nuasjärveen, jossa alusveteen kertyy jonkin verran sulfaattia ja vähäisessä määrin myös muita aiheita kuten metalleja.

 

Ympäristöjohtajan päätösehdotus:

 

Ympäristölautakunta antaa ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon, joka sisältää ympäristönsuojeluviranomaisen ja terveydensuojeluviranomaisen näkemyksen:

 

1. Terrafame Oy:lle ei tule myöntää lupaa laskea jätevesiä Vuoksen vesistön suuntaan.

 

Perustelut:

Lupahakemuksen käsittelyssä on otettava huomioon, että Vuoksen reitillä oleva Kivijärvi on todettu merkittävästi pilaantuneeksi vesistöksi ja se on määrätty kunnostettavaksi. Pilaantumisen ovat aiheuttaneet Talvivaaran kaivoksen jätevedet.

Kaikkien jätevesien johtaminen keskuspuhdistamon ja purkuputken kautta on teknisesti mahdollista, minkä osoittaa mm. se, että vuonna 2017 Terrafame Oy:n ilmoituksen mukaan Vuoksen suuntaan ei ole tehty lainkaan vesien johtamista. Patojen suotovedet on myös mahdollista pumpata keskuspuhdistamolle. Hakemuksesta käy ilmi, että keskuspuhdistamossa on kapasiteettia käsitellä nykyistä suurempia jätevesimääriä käyttäen useampia puhdistuslinjoja, minkä lisäksi hakemuksessa kerrotaan, että puhdistamon yhteyteen tai sen lähelle voidaan asentaa sulfaatinpoistoon soveltuvaa lisätekniikkaa esim. käänteisosmoosilaitoksen rejektin puhdistamista varten. Jätevesien käsittelyä tulee edelleen tehostaa ja jätevesiä ei tule johtaa lainkaan Vuoksen vesistön suuntaan. Vuoksen suunnan lähivesien ekologinen sietokyky jätevesien vastaan ottamiseen on jo ylitetty, joten lisäkuormitusta ei voida hyväksyä. Keskuspuhdistamon ja purkuputken rakentaminen ovat tehneet tarpeettomaksi jätevesien johtamisen kahteen suuntaan.

 

Hakemuksen mukaan Laakajärven syvänteissä mitattu sulfaattipitoisuus on ollut 54 mg/l. Siilijärvellä sijaitsevalla Kolmisoppi -järvellä on havaittu sulfaattipitoisuuden 20 mg/l aiheuttavan sisäistä kuormitusta fosforin vapautuessa sedimentistä (Kauppinen, E. 2011. Yara Suomi Oy Siilinjärven tehtaat. Mustin vesialtaan rakentamisen ja käytön vaikutus Kolmisopen ja Syrjänlammen tilaan. - Vuosina 2007-2010 tehtyjen selvitysten keskeiset tulokset, johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset. Vesi-Eko Oy Water-Eco Ltd. 48 s. + liitteet). Jätevesien vaikutus voi aiheuttaa merkittävästi pilaantuneeksi luokitellun Kivijärven lisäksi myös muissa Vuoksen vesistön järvissä sellaisia ekologisen tilan muutoksia huonompaan suuntaan, että luvan myöntäminen ei ole mahdollista ns. Weser-tuomion perusteella, jonka mukaan jäsenvaltio ei saa myöntää lupaa hankkeelle, joka heikentää pintavesimuodostuman tilaa tai vaarantaa sen ympäristötavoitteen saavuttamisen. Laakajärven tila on alkanut parantua ennen purkuputken rakentamista tapahtuneesta jätevesikuormituksesta. Jätevesien johtamisen salliminen Vuoksen suuntaan vaarantaisi Laakajärven ympäristötavoitteen saavuttamisen. Lupahakemuksessa ei ole selvitetty Terrafame Oy:n toiminnan koko elinkaaren aikaisia vaikutuksia vesistöihin, joten pintavesimuodostuman tilan heikkeneminen ei ole poissuljettua.

 

Kortelammen patoaltaan tarkoitus on toimia kipsisakka-altaiden varoaltaana siten, että mahdollisessa kipsisakka-altaan vuototilanteessa kaikki kipsisakka-altaan vedet mahtuvat varoaltaaseen. Kortelammen patoaltaassa ei siten tule varastoida vettä, vaan sinne kertyvä vesi on siirtopumppauksella siirrettävä keskuspuhdistamolle ja edelleen purkuputkeen. Pitämällä varoallas tyhjänä vältytään aiempina vuosina lähes säännöllisesti tapahtuneilta ylimääräisiltä juoksutuksilta Vuoksen vesistöön, jotka sitten jälkikäteen on hyväksytty poikkeuksellisina tilanteina.

2. Voimassa olevan ympäristöluvan mukaisia jätevesiä koskevia lupamääräyksiä ei saa lieventää.

 

Perustelut:

Päästörajoiksi ja pitoisuusarvoiksi Terrafame esittää suurempia arvoja sulfaatille, mangaanille, liukoiselle kadmiumille ja liukoiselle elohopealle kuin nykyisessä voimassa olevassa ympäristöluvassa on sallittu. Ympäristölautakunta vastustaa jyrkästi lupamääräysten höllentämistä viitaten Vuoksen reitin lähivesistöjen huonoon kuntoon, mikä johtuu kaivostoiminnan jätevesipäästöistä. Jo nykyisellään kaivostoiminnan jätevesipäästöt ovat heikentäneet Vuoksen reitin lähivesistöjen virkistyskäyttö- ja kalastusmahdollisuuksia. Ympäristölautakunta ei pidä hyväksyttävänä myöskään hakijan esitystä korotetuista päästörajoista sillä perusteella, että näin varauduttaisiin poikkeuksellisen sateisiin vuosiin - tällainen menettely mahdollistaisi poikkeusoloihin tarkoitetut päästörajat myös normaalioloissa. Jätevesien käsittelyä tulee tehostaa siten, että sulfaatin poistamiseen käytetään tehokkaampaa menetelmää kuin kalkkimaitokäsittely. Ylimääräisiä juoksutuksia on aiempina vuosina jouduttu tekemään keväisin, mikäli lumet ovat sulaneet nopeasti ja kevät on ollut sateinen. Vaihtelevien kevätsäiden aiheuttamaa tulvariskiä voitaisiin merkittävästi pienentää, mikäli lupamääräyksissä Terrafame Oy määrättäisiin poistamaan puhdas lumi kaivosalueelta, sen sijaan, että lupamääräyksiä lievennettäisiin mahdollisia sateisia vuosia ajatellen. Ympäristölautakunta pitää hyvänä, että puhtaita vesiä on ojituksilla estetty kontaminoitumasta likaisten vesien kanssa ja tätä tulee edelleen jatkaa - yhtenä menetelmänä tässä voisi olla puhtaiden lumien siirtäminen, niin että ne eivät lisää jätevesien määrää.

 

3. Pilaantunutta Kivijärveä ei tule osoittaa Terrafame Oy:n hakemuksen mukaisesti sekoittumisvyöhykkeeksi, vaan Terrafame Oy tulee velvoittaa kunnostamaan Kivijärvi.

 

Perustelut: Merkittävästi pilaantuneeksi vesistöksi määriteltyyn Kivijärveen ei tule johtaa lisää jätevesiä. Pilaantumista ei tule tehdä hyväksytyksi merkitsemällä järvi sekoittumisvyöhykkeeksi. Lupamääräyksissä Terrafame Oy tulee määrätä esittämään Kivijärven kunnostussuunnitelma ja hakemaan lupa kunnostuksen toteuttamiseksi. Kunnostussuunnitelman lähtökohtana on oltava se, että kunnostuksesta ei aiheudu Kivijärvessä olevien haitta-aineiden kulkeutumista Kivijärven alapuolisiin vesistöihin.

 

Ympäristölautakunta korostaa, että lupamääräyksiä annettaessa on otettava huomioon aiemmin erityisesti Vuoksen reitille suuntautuneet hallitsemattomat jätevesipäästöt ja niiden pitkäaikaiset vaikutukset vesistöissä. Päästörajoja määritettäessä on tinkimättömästi pidettävä huoli siitä, että kaivostoiminta ei pilaa ympäristöä kaivosalueen ulkopuolella ja kuormitus on kaivosalueen sisälläkin mahdollisimman vähäistä. Lupamääräysten ei tule perustua siihen, mikä on hakijan näkemyksen mukaan teknisesti ja taloudellisesti mahdollista, vaan siihen, kuinka voidaan varmistaa, että toiminnasta ei aiheudu ympäristönsuojelulain ja vesilain vastaisesti haittaa ympäristölle ja ihmisten terveydelle.

 

4. Sivukivialueet ja loppusijoitettavien materiaalien alueet tulee perustaa siten, että näiltä alueilta tulevat vedet eivät pääse puhdistamattomina vesistöihin.

 

Perustelut: Kaivostoiminnan loputtuakin sivukivialueet ja loppusijoitettujen materiaalien alueet voivat olla merkittäviä päästölähteitä, mihin tulee ennakolta varautua niin, että näiltä alueilta tulevat vedet voidaan käsitellä hallitusti.

 

5. Terrafame Oy:n tulee esittää varautumissuunnitelma, jossa esitetään, kuinka ympäristöluvan vastaisilta juoksutuksilta jatkossa vältytään.

 

Perustelut: Kaivosalueella olevien tuotannossa käytettävien kemikaalien, liuosten, nestemäisten ja kiinteiden jätteiden varastointi tulee toteuttaa sellaisin rakentein ja varojärjestelmin, että edellisen toiminnanharjoittajan toiminnan aikana tapahtuneiden vuotojen kaltaiset päästöt kaivosalueen ympäristöön eivät ole mahdollisia.

 

6. Lupaa ei tule myöntää toistaiseksi voimassa olevana. Hakemuksessa ei ole esitetty vesistökuormituksen pitkäaikaisia vaikutuksia. Jätevesillä voi olla pitkällä aikavälillä vesistön ekologista tilaa heikentävä vaikutus, minkä vuoksi lupa on annettava määräaikaisena. Määräaikaista lupaa puoltaa myös se, että Terrafame Oy:llä on suunnitteilla Kolmisopen alueen ottaminen tuotantoon ja kaivospiirin laajentaminen. Laajennusaluetta ja Kolmisopen alueen tuotantoa ei tule käsitellä erillisenä ympäristölupana, vaan siinä vaiheessa, kun ko. toiminnalle haetaan ympäristölupaa, myös nyt käsiteltävänä oleva toiminta on sisällytettävä lupakäsittelyyn, joten toistaiseksi voimassa olevaa lupaa ei voida myöntää.

 

Päätös:

 

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa