Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 19.06.2019/Pykälä 80

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Ympäristölautakunta

§ 80

19.06.2019

 

Talousveden laadun ja vedentuotantoketjun viranomaisvalvonta

 

321/11.02.02/2019

 

Ymplk 19.06.2019 § 80

 

 

Valmistelijat ympäristöterveydenhuollon päällikkö Jyrki Juntunen, 0400 144 450 ja ympäristöterveystarkastaja Mikko Piippo, 0400 144 461.

 

Itä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt kirjeellään 17.5.2019 Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän ympäristölautakunnalta selvitystä talousvesivalvonnasta 3.7.2019 mennessä. Selvityspyyntö ISAVI/3458/2019 lisäaineistona.

 

Talousveden laadun valvonta ja talousveden käyttöä koskevat määräykset määrittyvät terveydensuojelulain 20 §:n (11.11.2016/942) mukaisesti. Saman lain mukaan talousvettä toimittavan laitoksen ja veden käyttäjän, joka ottaa talousvettä omilla laitteillaan, on huolehdittava siitä, että talousvesi täyttää 17 §:n 1 momentissa tarkoitetut vaatimukset. Talousvettä toimittavan laitoksen omavalvonnan ja talousveden laadun valvonnan on perustuttava veden terveydelliseen laatuun vaikuttavien riskien arviointiin ja hallintaan. Riskinarviointi on tehtävä toiminnan harjoittajien ja viranomaisten välisenä yhteistyönä.(20 § 1 ja 2 mom.)

 

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella (1352/2015 päivitetty 6.10.2017/683, talousvesiasetus) annetaan tarkemmat säännökset terveydensuojelulaissa tarkoitetusta riskinarvioinnista ja riskinhallinnasta sekä talousveden säännöllisestä valvonnasta, tarvittavista tutkimuksista, tiedottamisesta ja tulosten raportoinnista.

 

Talousvesiasetuksen 7 a §:n mukaisesti terveydensuojelulain 20 §:n 3 momentissa tarkoitettua riskinarvioinnin hyväksymistä varten talousvettä toimittavan laitoksen on esitettävä kunnan terveydensuojeluviranomaiselle samassa pykälässä luetellut asiakohdat.

 

Talousvesiasetuksen 7 §:n mukaisesti viranomaisvalvonnalla todennetaan, että talousvesi ei aiheuta terveyshaittaa, talousvettä toimittavan laitoksen omavalvonta on riittävää, laitoksen riskienhallinta kattaa koko vedentuotantoketjun ja riskien hallintakeinot ovat tarkoituksenmukaisia ja toimivia.

 

Valmistelijoiden päätösehdotus:

 

Ympäristölautakunta antaa seuraavan selvityksen ja lausunnon talousvesivalvonnasta:

 

Talousveden laatu on pysynyt Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella hyvänä. Viime vuosina ei ole ollut yhtään vesiperäistä epidemiaa. Vedenjakeluketjut ovat kuitenkin alttiina monen tyyppisille riskeille, joita pyritään hallitsemaan valvontakohteiden ja viranomaisten jatkuvalla laajalla yhteistyöllä. Yhteistyö pitää sisällään suunnittelua ja käytännön valvontatoimia, jatkuvaa yhteydenpitoa, koulutusta ja yhteistyökokouksia.

 

Tyypillisimpiä toimenpiteitä vaatineita häiriötilanteita ovat olleet vesijohtojen putkirikot maankaivutilanteissa sekä pintavesien pääseminen rankkasateista ja keväisestä lumen sulamisesta johtuen joihinkin vesiosuuskuntien kaivoihin. Yleensä tällöin kyseessä ovat olleet matalat lähdekaivot. Tilanteet on saatu hallittua tarvittaessa keittokehotuksilla, näytteenotoilla, tiedottamisella ja nopeilla saneerauksilla. Linjastojen yhteydet vaihtoehtoisiin vedenhankintalähteisiin turvaavat häiriötilanteissa vedensaantia ja niitä tulisi rakentaa lisää. Säännöllisellä tarkastustoiminnalla ja tarvittaessa korjauskehotuksia antamalla on häiriötilanteita saatu ennaltaehkäistyä merkittävässä määrin.

 

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella talousvettä valvotaan lainsäädännön edellyttämällä tavalla valvontatutkimusohjelmien mukaisesti. Talousvesiasetuksen 683/2017 edellyttämä riskienarviointiohjelmien sisällyttäminen vesiosuuskuntien suunnitelmiin ja niiden hyväksyminen on kuitenkin viivästynyt alueella kuten suuressa osassa maata. Talousveden laadun valvonta perustuu merkittävältä osin ajantasaisiin valvontatutkimusohjelmiin, joten terveydensuojelulain 17 §:n 1 momentin vaatimusten varmistamiseksi ohjelmat saatetaan ajantasaiseksi. Valvontatutkimusohjelmien päivittäminen vaatii tiivistä yhteistyötä viranomaisen ja talousvesilaitosten välillä. Yhteistyötä on tehty muun valvonnan yhteydessä ja erillisin palaverein. Toiminnanharjoittajien ohjauksessa ja neuvonnassa on myös tehostettavaa yhteisen tiedottamisen käytänteillä, jolloin tietoa saadaan välitettyä kaikille toimijoille kerralla. Yhteistyöhön haasteita tuovat pienten vesiosuuskuntien rajallinen osaaminen ja resurssit. Vesilaitostöitä tehdään usein vapaaehtoisesti talkootyönä.

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmaa päivitetään vuosittain ja aluehallintoviraston suunnitelman kehittämisvaatimukset tullaan ottamaan huomioon 2020 päivityksessä. Valvontasuunnitelman painopisteeksi tulee ottaa talousvesilaitosten riskinarvioiden saattaminen voimaan sekä valvontatutkimusohjelmien ajantasaiseksi saattaminen. Osaltaan painopistettä ja henkilöresursseja voidaan painottaa myös vuoden 2019 osalta viranhaltijoiden tehtävänjakoja tarkastelemalla.

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän toiminta-alueen kunnallisten vesilaitosten talousveden tuottaa tukkuvesiyhtiö Ylä-Savon Vesi Oy. Ylä-Savon Vesi Oy on laatinut usean vedenjakelualueen kattavan valvontatutkimuskokonaisuuden, joka kattaa kuntien talousvesilaitosten toiminta-alueet. Samalla näytteenottosuunnitelmaan on yhdistetty myös kuntien vesilaitoksilta talousvetensä hankkivat vesiosuuskuntien toiminta-alueet. Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä ei ole vaatinut näiltä vesiosuuskunnilta omaa erillistä näytteenotto-ohjelmaa. Tulkinnan etuna on nähty yhtenäisen ja kattavan näkemyksen saamisen vedenlaadusta koko talousvesiverkostossa vedentuotantolaitokselta loppukuluttajalle asti. Keskittämisellä on myös voitu varmistaa näytteenoton asiantuntemus ja osaaminen. Lisäksi on todennäköistä, että lähivuosina pieniä vesiosuuskuntia liittyy suurempiin talousvesilaitoksiin, jolloin riskinhallintaan on yleensä käytettävissä enemmän voimavaroja.

 

Vesiosuuskuntien riskienhallintasuunnitelmat tulisi tehdä yhteistyössä terveysvalvonnan kanssa yleiseurooppalaisen WSP-water safety plan - ohjeistuksen mukaisesti. Tämä edellyttää terveysvalvonnalta työvoimapanostusta, jota ei ilman erityisjärjestelyjä ole käytettävissä päivittäisen palvelutarjonnan vaarantumatta. Riskienhallintasuunnitelmien laadinta on tarkoitus tehdä erillisessä terveysvalvonnan projektissa, joka toteutetaan työtehtäviä järjestelemällä ja palkkaamalla määräaikaista lisähenkilökuntaa ja rahoitetaan pääasiassa kuntayhtymän maksutaksan mukaisesti vesiosuuskunnilta perittävillä palvelutuntimaksuilla ja ympäristö- ja terveysvalvontapalveluiden sisällä määrärahoja sisäisesti siirtäen. Terveydensuojeluviranomaisella on tarvittaessa käytettävissään hallinnollisia pakkokeinoja toimijanharjoittajia kohtaan, mikäli riskinhallintatoimenpiteitä ei toteuteta riittävissä määrin. Akuutisti asiaa voidaan kuitenkin edesauttaa talousvesilaitosten riskinarviointiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa tehostamalla.

 

Ympäristöjohtajan päätösehdotus:

 

Ympäristölautakunta hyväksyy valmistelijoiden laatiman selvityksen ja toimittaa sen Itä-Suomen aluehallintovirastolle.

 

Päätös:

 

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa