Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 18.03.2021/Pykälä 25

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Ympäristölautakunta

§ 25

18.03.2021

 

Lausunto Ylä-Savon jätehuolto Oy:n ympäristölupahakemuksesta

 

150/11.01.00/2021

 

Ymplk 18.03.2021 § 25

 

 

Valmistelijat ympäristönsuojelutarkastaja Osmo Koivistoinen,

puh. 0400 144 452 ja ympäristöterveystarkastaja Mikko Piippo,

puh. 0400 144 461.

 

Itä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt Iisalmen ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisen lausuntoa Ylä-Savon jätehuolto Oy:n ympäristölupahakemuksesta, Lausunto on annettava 26.03.2021 mennessä. Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän ympäristölautakunta hoitaa Iisalmen kaupungin ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisen tehtävät. Asian diaarinumero on

ISAVI/7963/2020.

 

Yleistä

 

Lupaa haetaan solumädätystä ja mädätetyn jätteen kompostointia koskevan ympäristöluvan PSA-2008-Y-357-111 rauettamista. Pohjois-Savon ympäristökeskus on 24.4.2009 myöntänyt kyseisen ympäristöluvan. Biomädätyssoluissa ei käsitellä enää biojätettä, vaan se toimitetaan biokaasulaitokselle. Biomädätyssoluja voidaan kuitenkin käyttää tarvittaessa orgaanisen jätteen (rasvan- ja hiekanerotuskaivojen kiinteä jäte) kompostointiin.

 

Lisäksi haetaan poikkeuslupaa lujite- ja PVC-muovien, poikkeustilanteiden jätteiden ja orgaanisen jätteen sijoittamiselle kaatopaikalle sekä lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta. Hakija hakee lupaa sijoittaa jätekeskuksen tavanomaisen jätteen kaatopaikalle lujitemuovia 100 t/vuosi, PVC-muovia 40 t/vuosi, erityistilanteiden jätteitä (kuten tulipalojen raivausjätteitä) 400 t/vuosi sekä orgaanista jätettä (kuten kotieläinten ja pieneläinten ruhoja) 5 t/vuosi. Poikkeuslupaa haetaan viideksi vuodeksi.

 

Loppusijoitettaviin jätelajeihin haettavat poikkeukset

 

Ylä-Savon Jätehuolto hakee lupaa sijoittaa PVC-muovia tavanomaisen jätteen kaatopaikalle noin 40 tonnia vuodessa. PVC-jätteille ei ole tällä hetkellä teknistaloudellisesti järkevää materiaali- tai energiahyötykäyttökohdetta. Nykyisin PVC-jätteet erilliskerätään ja/tai lajitellaan rakennusjätteen seasta ja kuljetetaan toiselle jätekeskukselle loppusijoitukseen jätepenkkaan. Toisaalle kuljetetun PVC-jätteen määrä on ollut noin 40 tonnia vuodessa. Perusteluna esitetään, että keskitetyn PVC-muovijätteen keräys ja hyödyntäminen puuttuvat Suomesta. Käytetyt putket ovat niin likaisia, että niitä ei voida kierrättää puhdistamatta ja puhdistaminen ei ole teknisesti tai taloudellisesti kannattavaa. PVC on materiaalina hyvin stabiilia ja kestävää, ja hajoaa jätetäytössä hitaasti. Merkittävin riski täyttöön sijoitetuista PVC-jätteistä aiheutuu mahdollisen kaatopaikkapalon aiheuttaman PVC-muovin epätäydellisen palamisen aiheuttamista myrkyllisistä savukaasuista. Pienlajittelualueella käsin lajiteltu PVC-muovi varastoidaan kontteihin viemäröidyllä asfalttikentällä. Konttien sisältämä PVC-muovi sijoitetaan jätetäyttöön. Rakennus ja yritysjätteiden mukana tullut PVC-muovi lajitellaan mekaanisesti, jonka jälkeen PVC-muovi sijoitetaan jätetäyttöön. Mekaaninen PVC-muovin lajittelu ja varastointi tapahtuvat loppusijoitusalueen päällä tai viemäröidyllä asfalttikentällä.

 

Ylä-Savon Jätehuolto hakee lupaa sijoittaa lujitemuoveja tavanomaisen jätteen kaatopaikalle noin 100 tonnia vuodessa. Lujitemuovijätteille ei ole tällä hetkellä teknistaloudellisesti järkevää materiaali- tai energiahyötykäyttökohdetta. Nykyisin lujitemuovijätteet erilliskerätään ja/tai lajitellaan rakennusjätteen seasta ja toimitetaan poltettavaksi Riikinvoiman jätteenpolttolaitoksessa. Lujitemuovit ovat kertakäyttömuoveja, eikä lujitemuovijätteitä pystytä hyödyntämään tällä hetkellä materiaalina. Lujitemuovijätteen poltto yhdyskuntajätteen polttolaitoksissa ei ole teknistaloudellisesti järkevää materiaalin huonon murskattavuuden ja suuren tuhkapitoisuuden vuoksi. Lujitemuovit ovat materiaaleina hyvin stabiileja ja kestäviä ja hajoavat hyvin hitaasti jätetäytössä. Hitaan hajoamisen ja vähäisen määrän vuoksi lujitemuovien sijoittaminen penkkaan ei aiheuta suuria määriä kaatopaikkakaasua tai haittaa tai vaaraa ympäristölle. Lujitemuovia vastaanotetaan ja varastoidaan loppusijoitusalueen päällä tai viemäröidyllä asfalttikentällä. Lujitemuoveista erotellaan mekaanisesti hyödynnettäväksi kelpaava materiaali. Lujitemuovit sijoitetaan loppusijoitusalueelle.

 

Ylä-Savon Jätehuolto hakee lupaa sijoittaa tavanomaisen jätteen jätealueelle ns. erityistilanteiden jätettä. Tällaisia jätteitä ovat esimerkiksi suurten tulipalojen sellaiset raivausjätteet, joita ei palopaikalla tai kaatopaikalla lajittelussa pystytä tunnistamaan tai erottelemaan toisistaan, sekä tuhka. Lisäksi katastrofijätteisiin voi kuulua myös tuotantoeläinlaitosten tulipalojen osalta palaneet tuotantoeläinten ruhot. Kyseistä jätettä tuodaan alueelle vuosittain enintään 400 tonnia. Tällaiselle jätteelle ei ole muuta käsittelymahdollisuutta kuin loppusijoittaminen. Jäte ei sovellu materiaalihyötykäyttöön, eikä energiahyötykäyttöön huonon lämpöarvon vuoksi. Onnettomuustilanteissa kuten tulipaloissa syntyneitä, hankalasti hyödynnettäviä jätteitä kuten tuhkaa, tunnistamattomaksi palaneita kappaleita, palaneita eläinten raatoja ja niiden yhdistelmiä vastaanotetaan loppusijoitusalueen päällä tai viemäröidyllä asfalttikentällä, jossa niistä erotellaan hyödynnettäväksi kelpaava materiaali mekaanisesti. Hyödynnettäväksi kelpaamaton ja tunnistamaton materiaali sijoitetaan loppusijoitusalueelle ja haudataan välittömästi.

 

Ylä-Savon Jätekeskus hakee lupaa sijoittaa tavanomaisen jätteen kaatopaikalle 5 tonnia vuodessa sellaisten luonnoneläinten ruhoja ja ruhon osia, joiden ei epäillä kantavan tai sairastavan ihmisiin tai eläimiin tarttuvia tauteja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi voimalinjoihin tai vastaaviin lentäneiden joutsenten tai pöllöjen ruhot. Kyseiset eläimet voidaan tuoda kaatopaikalle hävitettäviksi, mikäli on asianmukaisesti todettu eläimen kuolleen varmuudella tapaturmaisesti, eikä eläimen lähettäminen tutkimuksiin ole tarpeen. Rauhoitettujen eläinten ruhot ovat valtion omaisuutta ja voidaan viranomaisen luvalla hävittää hautaamalla. Koti- ja pieneläinten ruhot ja niiden osat vastaanotetaan pienlajittelualueen katoksessa, jossa ne varastoidaan suljettuun metalliastiaan. Katoksesta jätteet siirretään loppusijoitusalueelle, jossa jätteet haudataan välittömästi.

 

Esitys vakuudesta

 

Koska lupahakemus on pilkottu kahdeksi eri luvaksi, mutta toiminnot koskevat jätekeskuksen kokonaisuutta, tämän luvan vakuudeksi esitetään 1000 € . Vakuuden pienuutta perustellaan sillä, että jätepenkkaa varten annetaan vakuus sitä koskevassa luvassa ja tässä tarvinnee antaa vakuus vain pienille kerrallaan varastossa oleville määrille. Erityisjätteiden varasto on suurimmaksi osaksi tyhjillään ja vain hetkittäin onnettomuuksien aikana, siinä on jätettä lyhyen aikaa. Näin ollen tuhat euroa on riittävä vakuus tälle luvalle, sillä varaston arvo ei ylittäne tuota rahamäärää.

 

Valmistelijan päätösehdotus:

 

Ympäristölautakunta esittää lausuntonaan seuraavaa:

 

Terveysvalvonnan osalta ympäristölupahakemuksesta ei ole huomautettavaa.

 

Ympäristölautakunta esittää, että Ylä-Savon jätehuolto Oy:n loppusijoitettaviin jätelajeihin hakemat poikkeukset hyväksytään. Kyseisille jätteille ei ole hyödyntämispaikkaa. Viiden vuoden aikana loppusijoitukseen ohjattavat jätemäärät ovat pieniä. Peltomäen kaatopaikka täyttää jätelainsäädännön vaatimukset, josta syystä jätteiden käsittelystä esitetyllä tavalla ei aiheudu ympäristöhaittoja. Jos hakemuksen mukaista käsittelyä ei hyväksytä, on jätteet kuljetettava jollekin muulle kaatopaikalle, mistä aiheutuu ylimääräisiä päästöjä.

 

Ympäristöjohtajan päätösehdotus:

 

Ympäristölautakunta hyväksyy valmistelijan päätösehdotuksen.

 

Päätös:

 

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa