Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Yhtymähallitus
Pöytäkirja 18.02.2020/Pykälä 19

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Yhtymähallitus

§ 19

18.02.2020

 

Palvelusetelisääntökirjat

 

50/05.00/2020

 

Yhall 18.02.2020 § 19

 

 

Valmistelija: hoito- ja hoivajohtaja Anne Mikkonen, puh. 0400 144 501, anne.mikkonen(at)ylasavonsote.fi; hyvinvointijohtaja Seija Kärkkäinen, puh. 040 747 0506, seija.karkkainen(at)ylasavonsote.fi;

asumispalvelujen päällikkö Mikko Uuksulainen, puh. 040 830 4304, mikko.uuksulainen(at)ylasavonsote.fi; sosiaalityön päällikkö Ritva Pääkkönen, puh. 040 594 9012, ritva.paakkonen(at)ylasavonsote.fi ja kotihoidon päällikkö Tanja Miettinen, puh 040 747 0113, tanja.miettinen(at)ylasaovnsote.fi

 

Palveluseteli on yksi kuntayhtymän palvelujen järjestämistapa. Palvelusetelilainsäädännön mukaan kuntayhtymä päättää palvelusetelin käyttöönotosta, palveluista, asiakasryhmistä ja hinnoittelumallista. Toimiessaan markkinoilla kuntayhtymällä on oikeus ja velvollisuus toimia kustannustehokkaasti ja kustannusvaikuttavasti tehdessään valintoja palvelusetelin käyttämisestä eri palveluissa ja päättäessään palvelusetelin hinnoittelusta.

 

Palvelusetelisopimuksen sitoumukset ja vastuut eivät suoranaisesti kohdistu kuntaan, mutta välillisesti aina. Palvelusetelilainsäädännön mukaan kunta on viime kädessä velvollinen huolehtimaan asiakkaista, joille se on myöntänyt palvelusetelin. Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän tavoitteena on huolehtia, että asiakkaan ja palvelusetelituottajan välinen suhde on tasa-arvoinen ja toimiva. Sääntökirjalla kuntayhtymä sääntelee asiakkaan ja palveluntuottajan välistä sopimussuhdetta. Sääntökirjalla ilmoitetaan palvelusetelillä hankittavat palvelut ja palvelukokonaisuudet, asiakkaat, jotka voivat palvelusetelin saada ja sen, miten palvelusetelin arvo ja palvelunhinta muodostuvat. Näin kuntayhtymä hallitsee sille koituvia kustannuksia palvelusetelillä järjestettävistä palveluista ja kykenee paremmin suunnittelemaan oman tuotannon kapasiteettia. Tämän vuoksi kuntayhtymä määrittää palveluntuottajan hyväksymisehdot ja asiakkaat. Sääntökirjalla kuntayhtymä varmistaa, että palvelusetelijärjestelmä toimii ja palvelun laatu on sovitun mukainen. Sääntökirjalla määritellään palveluntuottajia koskevia vaatimuksia sekä palveluseteliprosessiin liittyviä asioita.

 

Palvelusetelisääntökirjoja on uudistettu laatimalla palvelusetelisääntökirjan yleinen osa ja palvelukohtaiset osat erikseen.Tavoitteena on ohjata paremmin asiakkaita ja palveluntuottajia palvelusetelipalveluiden hankinnassa ja tuottamisessa. Sääntökirjoja sovelletaan eri vastuualuella.

 

Esityslistan liitteenä:

- Palvelusetelisääntökirja yleinen osa

- Kotiin annettavien hoitopalveluiden palvelusetelisääntökirja

- Kotiin annettavien tukipalveluiden palvelusetelisääntökirja

- Asumispalveluiden palvelusetelisääntökirja

 

Valmistelijan päätösehdotus:

Yhtymähallitus hyväksyy sääntökirjat 19.1.2020 alkaen esityksen mukaisesti.

 

Toimitusjohtajan päätösehdotus:

Hyväksytään valmistelijan esityksen mukaisesti.

 

Päätös:

Yhtymähallitus hyväksyy sääntökirjan 15.3.2020 alkaen esityksen mukaisesti.

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa