Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 04.12.2019/Pykälä 116

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Ympäristölautakunta

§ 116

04.12.2019

 

Ympäristölupa maankaatopaikalle, Iisalmen kaupunki

 

463/11.01.00/2019

 

Ymplk 04.12.2019 § 116

 

 

Valmistelija ympäristönsuojelutarkastaja Osmo Koivistoinen, puh. 0400 144 452.

 

1 HAKIJA

 

Hakija on Iisalmen kaupunki, Tekninen keskus. Hakijan osoite on Pohjolankatu 14, 74100 IISALMI. Hakijan yhteyshenkilö on työpäällikkö Jorma Korhonen, puhelin 040 830 26611.

 

2 LUVANVARAINEN TOIMINTA

 

Iisalmen kaupungin tekninen keskus hakee toistaiseksi voimassa olevaa ympäristölupaa maankaatopaikalle. Maankaatopaikalle on annettu lupa 6.7.2010 (§56), joka päättyy vuoden 2019 lopussa. Alueella on jäljellä täyttötilavuutta vielä 161 500 m3. Rakentamisessa syntyvä ylijäämämaa on jätettä (17 05 04). Ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin ja liitteen 1 kohdan 13 f mukaan jätteiden laitos- tai ammattimaiseen käsittelyyn on oltava ympäristölupa. Valtioneuvoston ympäristönsuojelusta antaman asetuksen (4.9.2014/713) mukaan alle 50 000 tonnin vuotuiselle jätemäärälle mitoitetun maankaatopaikan ympäristöluvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen

 

Hakemus saapui ympäristölautakunnalle 20.08.2019.

 

3 TOIMINNAN SIJAINTI, KAAVOITUSTILANNE JA TOIMINTAA KOSKEVAT LUVAT

 

Maankaatopaikka sijoittuu Iisalmen Suurisuon alueella oleville tiloille 140-407-20-1153 ja 140-407-36-7. Alueen omistaa Iisalmen kaupunki.

 

Alueen maakäyttöä ohjaava tarkin kaava on osayleiskaava, jossa alue on osin merkitty teollisuus- ja varastoalueeksi. Kaavakartta on toimitettu hakemuksen liitteenä.

 

Toiminnalla on annettu määräaikainen ympäristölupa 06.07.2010, joka on voimassa vuoteen 2020 saakka. Toiminnalle on haettu toimenpidelupa.

 

4 LAITOKSEN SIJAINTIPAIKKA JA SEN YMPÄRISTÖ

 

Lähimmät häiriintyvät kohteet ovat noin 200 metrin etäisyydellä sijaitsevat asuintalot. Selvitys rajanaapureista on toimitettu hakemuksen liitteenä.

 

Laitos ei sijaitse tärkeällä pohjavesialueella. Alueella ei ole arvokkaita luontokohteita tai maisema-alueita. Kiinteistöllä ei ole muita laitoksia. Alueella suoritetaan mullan seulontaa.

 

5 LAITOKSEN TOIMINNAN KUVAUS

 

5.1 Yleistä

 

Maakaatopaikan alue sijaitsee paikassa, joka on noin 4 kilometrin etäisyydellä Iisalmen kaupungin taajamasta Sonkajärven suuntaan. Alueelle läjitetään Iisalmen kaupungin alueella rakentamisen toiminnassa syntyneet ylijäämämaat ja alueella varastoidaan myös puujätettä (esim. kannot) sekä puhtaita kivennäisperäisiä maa-aineksia ja multaa. Täyttöalue on pinta-alaltaan noin 5,5 hehtaaria ja maaperältään alavaa, pientä puustoa ja pajukkoa käsittävää tonttialuetta.

 

Aluetta on täytetty kaupungin rakennuskohteista tulleilla kivennäisperäisillä maa-aineksilla siten, että täytetty tilavuus 21.3.2019 oli yhteensä 18 500 m3, joka on 10 % koko täyttöalueen tilavuudesta ja pinta-alana 8900 m2 eli 16 % koko täyttöalueen pinta-alasta. Täytöllä on valmisteltu maa-aluetta osayleiskaavan mukaiseen teollisuus- ja varasto-aluekäyttöön. Täyttötyön aikana alueella on käsitelty ja varastoitu multaa ja puhtaita maa-aineksia.

 

Päivittäinen toiminta-aika alueella on pääsääntöisesti klo 07.00 - 16.00 välinen aika. Poikkeustilanteissa aluetta voidaan käyttää myös muina aikoina. Toimintaa voi olla ma - pe klo 16 - 20 välisenä aikana. Liikennettä alueelle tulee kesällä enimmillään noin 10 kuorma - autoa tunnissa ja talvisin vähemmän riippuen työkohteiden määrästä ja sijainnista. Alueelle johtavalla tiellä on lukittava riimu, johon on avain luvan saaneella maa-aineksen tuojalla.

 

Hakemuksen liitteenä olevaan asemapiirrokseen on merkitty maankaatopaikan alue sekä sinne suunnitellut kaikki toiminnot. Asemapiirros on toimitettu hakemuksen liitteenä.

 

5.2 Maa-ainesten käsittely

 

Alueelle sopii maa-aineksia noin 161 500 m3. Arvioitu vuosittainen läjitettävä määrä on noin 10 000 m3. Suunnitelman mukaan alue täyttyy vuonna 2040, jolloin toiminta loppuu alueella. Hakemuksen liitteenä on toimitettu maankaatopaikan täyttösuunnitelma. Suunnitelmasta käy ilmi alueen nykytilanne, täytön eteneminen ja suunniteltu lopputilanne alueen maisemoinnin jälkeen sekä alueen valumavesien käsittely.

 

Vastaanotettujen maa-ainesten määrää valvotaan kuormakirjojen avulla, merkitään tuojan tiedot, maa-ainesmäärä ja tuontiajankohta. Kuormien puhtautta valvotaan päivittäin silmämääräisesti.

 

Aluetta täytetään penkereenä tulotien suunnasta alkaen. Ennen täytön aloittamista poistetaan puusto ja humusmaa. Täyttöalue otetaan käyttöön vaiheittain osa-alueina. Suojapuustoa jätetään Sonkajärventien ja täyttöalueen väliin täytön ajaksi. Maisemointitöiden yhteydessä välialue täytetään ja istutetaan puustoa suojaksi.

 

Alueen säännöllinen muotoilu tehdään pyöräkuormaajalla viikoittain, tarvittaessa päivittäin ja maisemointi-istutukset heti, kun osa-alue on valmistunut. Penkan turvallisuus varmistetaan pitämällä luiskat loivina ja merkitsemällä täyttöalue työmaa-alueeksi, missä asiaton liikkuminen on kielletty.

 

Alueelle luvattomasti tuodut muut jätteet tai pilaantuneet maa-ainekset toimitetaan asianmukaisiin käsittelypisteisiin.

 

Sade- ja valumavedet johdetaan avo-ojiin. Pölyämistä estetään kastelemalla tarvittaessa ajoväylät ja rakentamalla ajoväylät vähemmän pölyävästä sorasta.

 

Maankaatopaikan lopullinen maisemointi tehdään nurmettamalla täyttöalue ja istuttamalla puita Sonkajärventien puoleiseen täyttöalueen laitaan näkösuojaksi. Maankaatopaikan pinta-ala on noin 46 000 m2. Jälkihoitokustannuksiksi (maisemointi ja tarkkailu) arvioidaan 0,50 €/m2. Hakemuksessa esitetään vakuuden suuruudeksi 23 000 €. Aluetta maisemoidaan osittain jo täyttötyön aikana.

 

5.3 Kantojen käsittely

 

Täyttöalueelle ei oteta erikseen vastaan kantoja. Mahdolliset kuormissa tulleet ja täytön pohjalta nostettavat yksittäiset kannot murskataan määräajoin tai toimitetaan kantoja vastaanottaviin yrityksiin jatkokäsittelyyn.

 

6 TIEDOT TOIMINNAN TARKKAILUSTA

 

6.1 Toiminnan valvonta ja raportointi

 

Alueelle toimitettavien massojen määrää tarkkaillaan kuormakirjojen ja raportoinnin avulla ja laatua silmämääräisesti. Täyttöalueella ei ole pysyvää valvojaa, vaan tarkkailua tehdään päivittäin normaalina työaikana. Vastaava hoitaja on rakennusmestari Hans Korolainen.

 

Kirjanpitoa alueelle tulevista maakuormista pidetään kuormakirjojen avulla, josta saadaan maakuorman tuojan tiedot, massamäärät ja tuontiajankohdat. Poisvietävistä jätteistä pidetään kirjaa manuaalisesti erillisen tarkkailukirjan muodossa.

 

Kirjapitoa pintavesien tarkkailusta pidetään tarkkailukirjassa. Kirjapito, jota tehdään mahdollisista valituksista, poikkeuksellisista tilanteista sekä muista havainnoista sisällytetään tarkkailukirjaan. Vuosittainen raportointi toimitetaan ELY- keskukselle ja ympäristölautakunnalle.

 

6.2 Päästötarkkailu ja vesistötarkkailu

 

Maankaatopaikalta johdettavan veden laatua tarkkaillaan täyttöalueelta lähtevästä laskuojasta. Näytteet otetaan kerran vuodessa syysylivirtaamakautena. Näytteet määritetään voimassa olevan SFS-standartin mukaisesti. Näytteistä tehdään seuraavat määritykset:

 

- lämpötila

- sameus

- pH

- sähkönjohtavuus

- COD Mn

- kokonaistyppi

- kokonaisfosfori

- ammoniumtyppi

- kloridi

- rauta

- sinkki

 

Tulosten perusteella päätetään jatkossa noudatettavasta tarkkailusta. Hakemuksessa esitetään, että tarkkailuohjelmaan voidaan tarvittaessa tehdä muutoksia, joista sovitaan ympäristölautakunnan kanssa.

 

Vesianalyysitulokset toimitetaan tiedoksi ELY-keskukselle ja ympäristölautakunnalle. Poikkeukselliset tapahtumat kuten onnettomuudet, ilkivalta ja merkittävät ympäristökuormituksen muutokset ilmoitetaan heti valvoville viranomaisille toimintaohjeiden saamiseksi.

 

7 TOIMINNAN PÄÄSTÖT JA JÄTTEET SEKÄ NIIDEN RAJOITTAMINEN

 

7.1 Päästöt vesiin ja viemäriin

 

Vesistöön kohdistuva vahinkoarvio on vähäinen. Työkoneen rikkoontuneesta hydrauliikkaletkusta voi päästä öljyä maahan. Täyttöalueella pidetään varastossa turvetta, jota voidaan käyttää ko. tapauksissa. Lisäksi ojitukset tehdään siten, että valumavedet ohjautuvat tarkkalupisteeseen päin.

 

7.2 Päästöt ilmaan

 

Pölyämistä voi aiheuttaa liikenne täyttöalueella kuivana kautena. Pölyämistä voidaan vähentää kastelulla, suolauksella sekä rakentamalla työmaatiet vähemmän pölyävästä sorasta. Pölyämisellä ei ole merkittävää vaikutusta ympäristölle.

 

7.3 Melu ja tärinä

 

Melu on normaalia työkonemelua ja se on vähäisempää kuin viereisen Sonkajärventien liikenteen melu. Täyttöalueella työskennellään pääsääntöisesti arkisin klo 7.00 - 16.00 välisenä aikana.

 

7.4 Päästöt maaperään

 

Päästöjä maaperään voi tulla esim. työkoneiden hydrauliikkaletkun rikkoontumisesta. Päästöjä ehkäistään levittämällä saatavilla olevaa turvetta välittömästi valumakohtaan. Öljyinen turve toimitetaan luvan saaneeseen käsittelypaikkaan. Vuodoista ilmoitetaan ympäristölupaa valvovalle viranomaiselle ja palolaitokselle.

 

8 TIEDOT TOIMINNAN VAIKUTUKSISTA YMPÄRISTÖÖN

 

8.1 Vaikutukset luonnonsuojeluarvoihin

 

Alueella ei ole arvokkaita luontokohteita tai arvokkaita maisema-alueita. Tästä syystä toiminnalla ei ole vaikutusta luonnonsuojeluarvoihin.

 

8.2 Vaikutukset pintavesiin

 

Alue ei sijoitu vesistön läheisyyteen. Vaikutuksia vesien laatuun torjutaan edellä kuvatuilla toimilla. Toimet ovat riittävät ottaen huomioon alueen ympäristöolot, josta syystä toiminnalla ei ole vaikutuksia vesien laatuun.

 

8.3 Vaikutukset maaperään ja pohjaveteen

 

Alue ei sijoitu pohjavesialueelle. Vaikutuksia maaperän laatuun torjutaan edellä kuvatuilla toimilla. Toimet ovat riittävät ottaen huomioon alueen ympäristöolot, josta syystä toiminnalla ei ole vaikutuksia maaperän ja pohjaveden laatuun.

 

8.4 Vaikutukset ilmanlaatuun

 

Ilmanlaatuun vaikuttavia päästöjä voi muodostua vain liikenteen ja maa-aineksen käsitellyn aiheuttamasta pölyämisestä. Pölyämistä torjutaan edellä kuvatuilla toimilla. Toimet ovat riittävät ottaen huomioon alueen ympäristöolot, josta syystä toiminnalla ei ole vaikutuksia ilmanlaatuun.

 

8.5 Melun ja tärinän vaikutukset

 

Toiminnasta aiheutuva melu ei aiheuta haittaa lähimmälle asutukselle, koska siihen on matkaa vähintään 200 metriä ja välissä on Sonkajärventie, jonka liikenteen melu on merkittävämpää.

 

Tärinä ei aiheuta haittaa ympäristölle.

 

9 POIKKEUKSELLISET TILANTEET JA NIIHIN VARAUTUMINEN

 

9.1 Riskinarviointi

 

Onnettomuusriskiä aiheuttavat alueelle tuleva liikenne, alueella toimivat työkoneet sekä mahdolliset tulipalot.

 

9.2 Toimet onnettomuuksien estämiseksi

 

Onnettomuuksia estetään suunnittelemalla alueen liikennöinti niin, että vahinkojen todennäköisyys pienenee. Toiminta-aikana maankaatopaikan aluetta hoidetaan huolellisesti ja penkka pidetään turvallisena tarkkailulla ja sen tasaamisella. Alueella on vastaava hoitaja, joka huolehtii kuormien ohjauksesta täyttöalueella.

 

9.3 Toimet onnettomuuksien ja häiriötilanteiden aikana

 

Tarvittaessa toiminta pysäytetään, korjataan vika tai poistetaan häiriö. Vuodon sattuessa ryhdytään välittömästi torjuntatoimiin estämällä vuodon jatkuminen sekä imeytetään vuotanut aine imeytysaineeseen tai poistetaan pilaantunut maa-aines. Pilaantunut maa-aines ja käytetty imetysaine toimitetaan luvan saaneeseen käsittelypaikkaan.

 

Onnettomuudesta ilmoitetaan tarvittaessa välittömästi palolaitokselle ja ympäristöviranomaiselle. Paikalla on näkyvässä paikassa kirjalliset ohjeet ilmoitusten tekemisestä onnettomuustilanteissa. Henkilökuntaa on myös koulutettu toimimaan erilaisissa onnettomuus- ja häiriötilanteissa.

 

10 LUPAHAKEMUKSEN KÄSITTELY

 

10.1 Lupahakemuksen täydennykset

 

Hakemuksesta ei ole pyydetty täydennyksiä.

 

10.2 Lupahakemuksesta tiedottaminen

 

Hakemuksesta on kuulutettu Iisalmen kaupungin ilmoitustaululla 05.09.2019 - 07.10.2019. Kuulutuksen julkaisemisesta on ilmoitettu 05.09.2019 ilmestyneessä Iisalmen Sanomat lehdessä. Kuulutuksesta on lisäksi annettu tieto erikseen niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee. Lista asianosaisista käy ilmi asiapapereissa.

 

10.3 Tarkastukset, neuvottelut ja katselmukset

 

Asiasta on järjestetty neuvottelu 07.10.2019, jossa käsiteltiin saapuneita muistutuksia. Neuvottelusta ei tehty muistiota.

 

10.4 Lausunnot

 

Hakemuksesta on pyydetty lausunto Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän ympäristöterveydenhuollon yksiköltä. Ympäristöterveysvalvonta on lausunnossaan esittänyt, että sillä ei ole huomautettavaa ympäristölupahakemuksesta.

 

10.5 Muistutukset ja mielipiteet

 

Hakemuksesta on tehty kaksi muistutusta.

 

Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualue on lausunut, että alueelle on olemassa oleva liittymä valtatieltä 27 (Sonkajärventie). Maantien liittymästä on noin 290 m sijoitusalueelle. Valtatiellä 27 on liittymän kohdalla 80 km/h nopeusrajoitus. Liittymän näkemät ovat riittävät. Liikennemäärät (KVL) valtatiellä ovat 3266 ajoneuvoa, joista raskaita on 426. Lisäksi ELY-keskuksen liikennevastuualue muistutti, että liittymäalue tulee pitää puhtaana autoista tippuvasta ja niiden mukana kulkeutuvasta kiviaineksesta.

 

Muistutuksen on tehnyt myös * * * * * * * *, joka kertoo muistutuksessaan, että kyseisen alueen vastapäätä olevien kuuden kiinteistön asukkaat ovat keskustelleet asiasta yksimielisesti.

 

He haluavat, että ainakin maankaatopaikalle johtava liittymä on siirrettävä muualle ja ehdottavat sitä Ratakadun kohdalle johon tulisi risteys joka olisi hyvin luonteva ratkaisu.

 

Nykyinen liittymä on vaarallinen ja aiheuttaa paljon melua. Nopeusrajoitus sillä kohtaa on 80 km/t. Se pitää saada muutettua joka tapauksessa 60 km/t Mansikkaniemen liikenneympyrästä Kuopiontien rampin välille. Tämä muutos jo sinänsä vähentäisi melua ja loisi turvallisuutta, koska kyseisellä pätkällä ei ole kevyenliikenteen tietä, jonka saamisesta on ollut puhetta aikaisemmissa yhteyksissä.

 

Liittymä maankaatopaikalle aiheuttaa paljon pölyä ja saastetta. Lähinaapurit eivät voi esim. kuivatella pyykkejään ulkona naruilla. Motocrossradan tuleminen aina vaan lähemmäs meitä, on myös meille ja koko kylälle iso meluongelma. Tuo ohiajotie sinänsä tuo jo valtavan meluhaitan. Näihin muihin haittoihin voi mielestämme puuttua ja saada ne poistettua.

 

Meluvallista ohiajotien ja alueemme välillä on puhuttu aikaisemmissa yhteyksissä mm. * * * * * * * * kanssa. Hänellä on tietoa meidän ongelmista näissä asioissa. Hän jopa istutti kuusentaimia maantien ja alueemme väliseen tievalliin. Vie aikaa, kun ne kasvavat äänieristeeksi.

 

* * * * * * * * muistutus on lähetetty Iisalmen kaupungin tekniselle keskukselle, mutta hakijan kanssa yhteisesti sovittiin, että asia kirjataan myös ympäristölupahakemuksen muistutuksena.

 

10.6 Hakijan kuuleminen ja vastine

 

Iisalmen kaupungin tekniseltä keskukselta on pyydetty vastine lausunnosta ja muistutuksista. Tekninen keskus ei antanut vastinetta ympäristöterveysvalvonnan lausunnosta.

 

Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueen muistutuksesta sanotaan vastineessa, että liittymän kautta kulkee myös muuta kuorma-autoliikennettä kuin läjitysalueelle tapahtuvaa liikennettä. Iisalmen kaupunki huolehtii osaltaan liittymäalueen puhtaanapidosta.

 

* * * * * * * * muistutuksesta Iisalmen kaupunki toteaa vastineessaan, että nykyisen liittymän kautta on yhteys useammalle kiinteistölle, joista osa on yksityisomistuksessa. Liittymien paikat ja nopeusrajoitukset määrittelee tienpitäjä eli tässä tapauksessa ELY-keskus. Iisalmen kaupunki neuvottelee tienpitäjän kanssa mahdollisesta liittymänsiirrosta ja nopeusrajoituksen alentamisesta.

 

ELY-keskuksen tietojen mukaan Sonkajärventien keskimääräiset liikennemäärät ovat 3266 ajoneuvoa/vrk, joista raskaita on 426 ajoneuvoa/vrk. Iisalmen kaupungin arvion mukaan läjitysalueelle kohdistuva liikennemäärä on enintään 10 % valtatien raskaan liikenteen määrästä kesäaikana. Talvisin läjitysalueelle kohdistuva liikennemäärä on huomattavasti pienempi.

 

Iisalmen keskustaseudun osayleiskaavassa valtatien pohjoispuolelle sijoittuvan alueen kehittämistavoitteena on uusi teollisuus- ja varastoalue.

 

Valmistelijan päätösehdotus:

 

11 YMPÄRISTÖLAUTAKUNNAN PÄÄTÖS

 

Ympäristölautakunta myöntää Iisalmen kaupungin maankaatopaikan toiminnalle ja kantojen varastoinnille ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan. Toiminnassa on noudatettava hakemusta ja jäljempänä olevia lupamääräyksiä.

 

11.1 Vastaus yksilöityihin vaatimuksiin ja lausuntoihin

 

Ympäristöterveysvalvonta ei lausunnossaan ehdottanut muutoksia lupahakemukseen. Pohjois-Savon ELY-keskuksen muistutukseen liittymäalueen puhtaanapidosta on hakija ilmoittanut huolehtivansa osaltaan sen puhtaanapidosta, joten sen osalta ei ole tarpeen antaa erityisiä lupamääräyksiä.

* * * * * * * * muistutuksessaan esittämästä liittymän siirrosta tai nopeusrajoituksen alentamisesta valtatiellä voidaan todeta, että ympäristöluvassa ei ole mahdollista antaa määräyksiä näistä asioista. Lupamääräyksissä on huomioitu maankaatopaikkatoiminnasta aiheutuva pöly- ja melu antamalla niitä koskevat lupamääräykset. Erityisten melua vähentävien määräysten antamiselle ei ole tarvetta, kun otetaan huomioon ajoneuvoliikenteen määrä maankaatopaikalle, maankaatopaikan etäisyys lähimmistä asuinrakennuksista sekä vähäinen melua aiheuttavien työvaiheiden määrä maankaatopaikan alueella.

 

11.2 Lupamääräykset

 

1 Alueella käsiteltävät jätteet

 

Maankaatopaikalle voi sijoittaa vain rakennustoiminnassa muodostuvia puhtaita ylijäämämaita (jäteluokka 17 05 04). Maankaatopaikan alueella saa varastoida ylijäämämaista eroteltuja kantoja (jäteluokat 17 02 01 ja 02 01 07) sekä multaa ja turvetta (jäteluokat 17 05 04, 17 05 06). Kannot on toimitettava hyötykäyttöön vähintään kolmen vuoden välein.

 

Muu alueelle tuotu jäte on viipymättä poistettava maankaatopaikalta ja toimitettava paikkaan, jonka ympäristöluvassa vastaavan jätteen vastaanotto on hyväksytty tai vaihtoehtoisesti jäte on palautettava jätteen haltijalle.

 

Perustelu

 

Kaatopaikkoihin sovelletaan valtioneuvoston antamaa kaatopaikkoja koskevaa asetusta (331/2013). Asetusta ei sovelleta paikkaan, jonne sijoitetaan vain pilaantumatonta maa-ainesjätettä tai kaivannaisjätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (190/2013) soveltamisalaan kuuluvaa jätettä.Maankaatopaikalle ei ole esitetty rakennettavaksi valtioneuvoston kaatopaikkapäätöksen mukaisia pohja- ja pintarakenteita eikä kaatopaikan hoitoa ole muutoinkaan suunniteltu kaatopaikkapäätöksen mukaisesti. Näin ollen maankaatopaikalle saa sijoittaa vain puhtaita ylijäämämaita.

 

Kantojen sekä mullan ja turpeen varastoalueet on tarkoitettu väliaikaiseen varastointiin eikä niihin määrätä rakennettavaksi tiiviitä pohjarakenteita. Varastoinnista aiheutuvien ympäristöhaittojen estämiseksi kannot on toimitettava säännöllisesti hyötykäyttöön.

 

2 Alueen hoito ja valvonta

 

Alueen ja sen ympäristön siisteyttä on valvottava ja alueelle johtavalle tielle sijoitettava riimu on pidettävä kunnossa sekä lukittuna silloin, kun alueella ei ole toimintaa. Pölyämisen vähentämiseksi alueelle johtavaa tietä, maankaatopaikan aluetta ja sinne läjitettäviä jätteitä on tarvittaessa kasteltava tai pölyäminen on muutoin estettävä.

 

Toiminta alueella on tehtävä siten, että toiminnan aiheuttama jatkuva samanarvoinen äänitaso (Leq) ei ylitä lähimpien asuntojen kohdalla klo 7.00 - 22.00 välisenä aikana tasoa 55 dBA ja klo 22.00 - 07.00 välisenä aikana tasoa 50 dBA.

 

Luvan saajan tulee nimetä maankaatopaikalle hoitaja, joka vastaa koko alueen toiminnasta ja alueelle tulevien jätteiden laaduntarkkailusta. Hoitajan tulee olla selvillä ympäristölupapäätöksestä ja sen määräyksistä. Hoitajan ja hänen sijaisensa nimi ja yhteystiedot on ilmoitettava ympäristölupaa valvovalle viranhaltijalle.

 

Perustelu

 

Asianmukaisella valvonnalla varmistetaan, että alueelle ei tuoda sinne kuulumatonta tavaraa tai muuta ainesta. Valvonnalla varmistetaan myös, että toiminnasta ympäristöön aiheutuva haitta on mahdollisimman vähäinen eikä alue roskaannu. Määräys toiminta-alueen pölyämisen vähentämisestä on annettu pölystä aiheutuvan terveys- ja viihtyvyyshaitan ehkäisemiseksi.

 

Lupapäätöksessä on annettu yleismääräys melutasosta lähimpien asuntojen kohdalla. Meluselvitysvelvollisuutta ei määrätty, koska toiminnan melutason arvioidaan olevan päätöksen rajojen mukainen. Tärinää koskevia määräyksiä ei ole annettu, koska toiminta ei aiheuta niin suurta tärinää, että sen rajoittaminen olisi tarpeen.

 

Jäteasetuksen mukaan jätteiden käsittelypaikan asianmukaista käyttöä, käytöstä poistamista ja niihin liittyvää toiminnan tarkkailua varten on määrättävä näistä tehtävistä vastuussa oleva hoitaja. Kun vastaava hoitaja vaihtuu, tulee muutoksesta ilmoittaa viipymättä lupapäätöstä valvovalle viranhaltijalle.

 

Toiminnanharjoittajalla on selvillä olovelvollisuus toimintansa haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista. Parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittyessä voi olla mahdollista vähentää päästöjä merkittävästi ilman kohtuuttomia kustannuksia, jolloin tekniikan käyttöönotto on perusteltua.

 

3 Poikkeuksellisiin tilanteisiin varautuminen

 

Laitoksella on oltava laitoksen toiminnan ja laajuuden mukainen riittävästi sopivaa imeytysmateriaalia, jolla mahdolliset vuodot voidaan kerätä talteen ja estää niiden joutuminen viemäriin tai maaperään. Käytetty imeytysmateriaali on toimitettava käsiteltäväksi vaarallisena jätteenä.

 

Suunnitelma onnettomuustilanteiden estämiseksi sekä toimintaohjeeksi mahdollisissa vahinko- ja onnettomuustilanteissa on pidettävä ajan tasalla.

 

Häiriötilanteissa ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa on viivytyksettä ryhdyttävä asianmukaisiin toimenpiteisiin päästöjen estämiseksi ja päästöistä aiheutuvien vahinkojen torjumiseksi. Lisäksi tapahtuman toistumisen estämiseksi ja laitteistojen kunnostamiseksi on tehtävä tarpeelliset toimenpiteet. Poikkeuksellisista ympäristöpäästöistä sekä niihin vaikuttavista tapahtumista on viipymättä ilmoitettava Pohjois-Savon ELY-keskukselle ja ympäristölautakunnalle.

 

Perustelu

 

Lupapäätöksessä on annettava tarpeelliset määräykset toiminnasta häiriötilanteissa ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa. Varautumalla poikkeustilanteisiin henkilökuntaa kouluttamalla ja tarpeellisilla torjuntaan käytettävillä aineilla, voidaan onnettomuustilanteessa aloittaa tarvittavat toimet nopeasti ja siten vähentää onnettomuudesta aiheutuvaa ympäristön pilaantumista.

 

Lupamääräyksessä vaaditun suunnitelman perusteella voidaan varmistua, että luvan saaja on valmistautunut riittävällä tavalla vahinko- ja onnettomuustilanteisiin.

 

Viranomaisten tiedonsaannin varmistamiseksi ja valvonnan toteuttamiseksi on tarpeellista ilmoittaa poikkeavista tilanteista sekä häiriötilanteista. Välittömät torjuntatoimet ovat tarpeen, jotta minimoidaan ympäristölle aiheutuvat haita

 

4 Kirjanpito-, tarkkailu- ja raportointimääräykset

 

Alueella tapahtuvaa toimintaa sekä toiminnan päästöjä ja ympäristövaikutuksia on tarkkailtava ja niistä on pidettävä kirjaa. Kirjanpitoon on sisällytettävä tiedot syntyneen, kerätyn, kuljetetun, välitetyn tai käsitellyn jätteen lajista, laadusta, määrästä, alkuperästä ja toimituspaikasta sekä jätteen kuljetuksesta ja käsittelystä. Jätteet on luokiteltava valtioneuvoston asetuksen jätteistä (179/2012) liitteen 4 mukaisesti. Tietoja on säilytettävä kirjallisesti tai sähköisesti 6 vuotta.

 

Toiminnasta pidettävään käyttöpäiväkirjaan on merkittävä ainakin seuraavat asiat:

 

- vastaanotettujen jätteiden lajit, määrät, alkuperä ja vastaanottoaika

- laitokselle tulleiden ei hyväksyttyjen materiaalien määrä, laatu ja toimituspaikka

- vuoden vaihteessa varastossa olevien jätteiden määrät

- toiminnassa tapahtuneet häiriöt ja poikkeukselliset tilanteet sekä tehdyt korjaustoimet

 

Maankaatopaikalta johdettavan veden laatua on tarkkailtava täyttöalueelta lähtevästä laskuojasta hakemuksen mukaisesti. Seurannan tulokset on toimitettava lupapäätöksen valvojalle heti niiden valmistuttua.

 

Tarkkailua ja kirjanpitoa koskeva yhteenvetoraportti on toimitettava vuosittain helmikuun loppuun mennessä Pohjois-Savon ELY - keskukselle ja ympäristölautakunnalle. Yhteenvetoraportissa tulee olla tarkkailutuloksiin perustuva lyhyt yhteenveto maankaatopaikan toiminnasta ja sen aiheuttamasta ympäristökuormituksesta kyseisenä vuonna, tiedot jätetäytön pinta-alasta, tilavuudesta ja käytetystä täyttöalueesta sekä maisemoidun alueen pinta-alasta.

 

Raportissa on myös oltava selvitys poikkeuksellisista tilanteista ja tapahtuneista, suunnitelluista toiminnan muutoksista, selvitys alueelle tuotujen ja sieltä pois vietyjen kantojen määrästä sekä selvitys vuoden aikana maankaatopaikalle sijoitettujen maa-ainesten määrästä ja alkuperästä. Tiedot tulee toimittaa ympäristöhallinnon käytössä olevien ohjeiden mukaisesti.

 

Perustelu

 

Toiminnanharjoittajan tulee olla selvillä toimintansa päästöistä ja ympäristövaikutuksista. Jätelaissa on määrätty mitä tietoja kirjanpitoon on jätteistä esitettävä, kirjanpidon säilyttämisestä ja velvollisuudesta pitää kirjaa jätteistä. Jätelaissa on myös määrätty seuranta- ja tarkkailuvelvollisuudesta.

 

Ympäristönsuojelu- ja jätelain nojalla valvontaviranomaisilla on oikeus saada toiminnan valvontaa varten tietoja. Jätelain mukaan toiminnanharjoittajan on pidettävä kirjaa toiminnassa syntyneistä jätteistä, niiden välivarastoinnista, toimituspaikoista ja käsittelystä. Vuosiyhteenvedon ja -raportin toimittaminen on tarpeen toimintaan liittyvien ympäristönsuojelun kannalta olennaisten tietojen saamiseksi ja valvonnan järjestämiseksi.

 

5 Maankaatopaikan jälkihoito

 

Maankaatopaikka tai sen osa on jälkihoidettava sitä mukaa, kun täyttö etenee. Jälkihoitotöihin kuuluu täyttöalueen pinnan muotoilu sekä hakemuksen mukainen maisemointi istutuksineen heti, kun kukin osa-alue on valmistunut.

 

Käytöstä poistettu maankaatopaikka on pidettävä kunnossa rakenteineen. Alueen tilaa ja rakenteiden kuntoa on seurattava säännöllisin tarkastuksin. Havaitut rakennevauriot on korjattava viipymättä.

 

Perustelu

 

Ympäristöhaittojen, kuten pölyämisen ja vesistöön kohdistuvan kiintoainekuormituksen vähentämiseksi jälkihoitamaton kaatopaikka-alue tulee pitää mahdollisimman pienenä. Jälkihoidettua aluetta tulee tarkkailla jatkuvasti ja mahdolliset vauriot on korjattava viipymättä. Kaatopaikan jälkihoidossa tulee ottaa huomioon kaatopaikasta aiheutuva vaara sekä haitta terveydelle ja ympäristölle 30 vuotta sen jälkeen, kun kaatopaikka on poistettu käytöstä.

 

6 Toiminnan lopettamiseen liittyvät määräykset

 

Toiminnan olennaisista muutoksista tai toiminnan pitkäaikaisesta keskeyttämisestä on hyvissä ajoin, viimeistään kolme kuukautta ennen niiden toteuttamista, tehtävä ilmoitus lupapäätöksen valvojalle.

 

Toiminnan lopettamisesta on ilmoitettava viimeistään kuusi (6) kuukautta aiemmin ympäristölautakunnalle. Luvan haltijan tulee esittää ympäristölautakunnan hyväksyttäväksi yksityiskohtainen suunnitelma toiminnan lopettamiseen liittyvistä toimenpiteistä ja lopettamisen jälkeisestä tarvittavasta ympäristön tilan tarkkailusta.

 

Perustelu

 

Toiminnassa tapahtuvista olennaisista muutoksista, toiminnan pysyvästä tai pitkäaikaisesta keskeyttämisestä tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta on tehtävä ilmoitus. Ilmoituksen perusteella lupapäätöksen valvoja voi tarkastella muutosten vaikutusta ympäristöön ja laitoksen lupamääräyksiä sekä arvioida vastaako ilmoitettu toiminta ympäristöluvan lupamääräyksiä.

 

Toiminnan lopettamisesta tulee ilmoittaa ympäristölautakunnalle riittävän ajoissa ennen toimenpiteisiin ryhtymistä, että viranomainen voi tarkistaa lopettamiseen liittyvien toimien riittävyyden.

 

7 Vakuuden asettaminen

 

Hakijan on toimitettava ympäristölautakunnalle ennen toiminnan aloittamista 23 000 euron pankkitakaus, pankkitalletus tai muu vastaava vakuus. Vakuuden antajan on oltava luotto-, vakuutus- tai muu ammattimainen rahoituslaitos, jolla on kotipaikka Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa. Takausvakuutuksella on oltava niin sanottu "on first demand" -takuu, jonka yksilöidyn euromäärän takuun antaja on velvollinen suorittamaan edunsaajalle sen ensimmäisestä vaatimuksesta. Ympäristölautakunta voi tarvittaessa muuttaa vakuuden suuruutta.

 

Perustelu

 

Jätteen hyödyntämis- ja käsittelytoiminnan harjoittajalle on asetettava toiminnan laajuus, luonne ja toimintaa varten annetut määräykset huomioon ottaen riittävä vakuus tai esitettävä muu vastaava järjestely asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi.

 

Toimenpiteisiin vakuuden realisoimiseksi voidaan ryhtyä, jos luvan saaja ei asianmukaisesti huolehdi sille ympäristönsuojelulaista sekä tästä lupapäätöksestä johtuvista jätehuolto-, tarkkailu- sekä muista toiminnan lopettamisesta tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamisesta.

 

Vakuus vapautetaan hakemuksesta, kun luvan saaja on täyttänyt sille ympäristönsuojelulaissa säädetyt ja tässä luvassa määrätyt velvoitteet. Hakemus vakuuden vapauttamisesta on tehtävä toimivaltaiselle lupaviranomaiselle.

 

12 PÄÄTÖKSEN PERUSTELUT

 

12.1 Luvan perusteet

 

Laitoksen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annetuissa asetuksissa mainitulle toiminnalle asetetut vaatimukset ja vaatimukset, mitkä luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla on säädetty.

 

Laitoksen toiminta ei aiheuta terveyshaittaa, ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa eikä vesistön, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista vaikutusalueella tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Laitoksen vaikutusalueella ei ole suojelualueita eikä luokiteltuja pohjavesialueita.

 

Ympäristöluvassa on annettu määräykset muun muassa jätteiden käsittelystä ja varastoinnista, toiminnassa aiheutuvien roskaantumishaittojen estämisestä sekä jätehuollon järjestämisestä. Lisäksi luvassa on annettu määräyksiä toiminnan tarkkailusta sekä raportoinnista ja toiminnalle on määrätty asetettavaksi vakuus.

 

12.2 Lupaa ankaramman asetuksen noudattaminen

 

Jos asetuksella annetaan tämän luvan määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava ympäristönsuojelulain 70 §:n nojalla

 

13 LUVAN VOIMASSAOLO JA LUPAMÄÄRÄYSTEN TARKISTAMINEN

 

Lupa on voimassa hakemuksen mukaisesti toistaiseksi. Toiminnalle on haettava uusi lupa, jos toiminta muuttuu olennaisesti.

 

Maankaatopaikka sijoittuu alueelle, josta on tarkoitus kehittää osayleiskaavan mukaisesti teollisuus- ja varastoalue. Alueelle sijoitettavilla täyttömailla alueen korkeusasemaa muutetaan siten, että alue sen jälkeen soveltuu suunniteltuun käyttötarkoitukseen. Kun otetaan huomioon alueen tuleva käyttötarkoitus, lupamääräysten tarkistaminen on tarpeen vain, jos toiminnassa tapahtuu ympäristövaikutuksia lisäävä olennainen muutos.

 

14 PÄÄTÖKSEN TÄYTÄNTÖÖNPANO

 

Päätös on täytäntöönpanokelpoinen sen saatua lainvoiman.

 

15 SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET

 

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6 - 8, 11, 14, 16 - 17, 27, 42 - 44, 49, 52 - 53, 58, 59, 60, 61, 62, 70, 83 - 85, 87, 94 ja 170 § sekä liite1 taulukon 2 kohta 13 f

 

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 2, 3, 4, 6 ja 11 - 15 §

 

Jätelaki (17.8.2011/646) 5, 6, 8, 12, 13, 15, 118, 119, 120, 121 ja 141 §

 

Jäteasetus (19.4.2012/179) 2, 4, 7, 12, 13, 20, 22, 23 ja 24 §

 

16 KÄSITTELYMAKSU JA SEN MÄÄRÄYTYMINEN

 

Hakijalta peritään ympäristöluvan käsittelymaksua 3300 euroa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän yhtymähallituksen päätöksen 04.12.2018 (§ 205) mukaisesti.

 

Maksu peritään kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan maksutaulukossa mainitun maankaatopaikkatoiminnan (pilaantumattoman maa-ainesjätteen, betoni- ja tiilijätteen tai muun pysyvän jätteen tai asfalttijätteen muu kuin kaatopaikkakäsittely) mukaisena.

 

17 LUPAPÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN

 

17.1 Päätös

 

Ympäristönsuojelulain 85 §:n mukaan ympäristölupapäätös on toimitettava hakijalle ja niille, jotka ovat päätöstä erikseen pyytäneet, sekä valvontaviranomaisille ja asiassa yleistä etua valvoville viranomaisille. Päätös toimitetaan seuraaville:

 

Iisalmen kaupungin Tekninen keskus

Pohjois-Savon ELY-keskus

Iisalmen kaupunginhallitus

Iisalmen rakennuslautakunta

 

17.2 Tieto päätöksestä

 

Ympäristönsuojelulain 85 §:n mukaan ympäristölupapäätöksen antamisesta on lisäksi ilmoitettava niille, jotka ovat tehneet muistutuksen asiassa tai ovat ilmoitusta erikseen pyytäneet sekä niille, joille on 44 § 1 momentin mukaan annettu lupahakemuksesta erikseen tieto. Tieto päätöksestä (kuulutus) toimitetaan asiapapereissa olevan listan mukaisesti naapureille

 

17.3 Ilmoittaminen kunnan ilmoitustaululla ja lehdessä

 

Päätös julkaistaan Iisalmen kaupungin ilmoitustauluilla sekä Iisalmen Sanomat lehdessä.

 

18 PÄÄTÖKSEN ANTOPÄIVÄ

 

Päätös annetaan julkipanon jälkeen. Julkipanopäivä on 16.12.2019 ja päätöksen antopäivä on 17.12.2019.

 

19 MUUTOKSENHAKU

 

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Lupapäätös annetaan Iisalmen kaupungin ilmoitustaululle asetettavassa kuulutuksessa mainittuna päivänä (julkipano), jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon.

 

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei oteta lukuun. Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle. Valitusosoitus on liitteenä.

 

Ympäristöjohtajan päätösehdotus:

 

Ympäristölautakunta myöntää Iisalmen kaupungille ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan maankaatopaikan toiminnalle ja kantojen varastoinnille valmistelijan ehdotuksen mukaisesti.

 

Päätös:

 

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa