Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.ylasavonsote.fi:443/yssoteInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Yhtymähallitus
Pöytäkirja 25.09.2019/Pykälä 147

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Yhtymähallitus

§ 147

25.09.2019

 

Valtuustoaloite vanhusten- ja lastenhoidon sekä muiden ydinpalveluina tuottamisesta omina palveluina/Iisalmen kaupunki

 

461/05.17.00/2019

 

Yhall 25.09.2019 § 147

 

 

Valmistelija: hoito- ja hoivajohtaja Anne Mikkonen, puh. 0400 144 501, anne.mikkonen(at)ylasavonsote.fi.

 

Valmistelija: terveysjohtaja Eija Jestola, puh. 040 712 1040, eija.jestola(at)ylasavonsote.fi.

 

Valmistelija: hyvinvointijohtaja Seija Kärkkäinen, puh. 040 747 0506, seija.karkkainen(at)ylasavonsote.fi.

 

 

Iisalmen kaupunginhallitukselle on jätetty seuraava aloite:

 

"Valtuustoaloite vanhusten -ja lastenhoidon sekä muiden ydinpalveluiden tuottami-sesta omina palveluina

 

Kaupunginhallitus 6.5.2019 § 113

 

Jouni Toppinen jätti Iisalmen Sosialidemokraattien valtuustoryhmän aloitteen vanhusten -ja lastenhoidon sekä muiden ydinpalveluiden tuottamisesta omina palveluina.

Asianumero: IIS/293/00.02.00.04/2019

 

Kevään aikana on julkisuudessa käyty paljon keskustelua vanhusten ja lasten hoidosta. Hoitajamitoituksen ja palvelujen pitäminen oikealla tasolla ei ole ollut itsestään selvyys. "Bisneksen teko" hoitoalalla on saanut yhä enemmän jalansijaa palvelujentarjoajien arvomaailmassa. Julkiselle puolelle on jäämässä palvelujen kilpailuttamisen ja valvonnan järjestämisen rooli.

 

Jotta vanhusten ja lasten hoidossa voidaan jatkossa turvata hyvät ja kohtuuhintaiset palvelut, tulee julkisen puolen huolehtia siitä, että sillä on itsellään mahdollisuus tuottaa pääosa palveluista itse. Palvelujen hintataso voidaan turvata kohtuullisena silloin, kun itsellä on riittävä osuus palvelujen kokonaistuotannosta markkinoilla. Asiakkaiden pitää saada julkisen puolen omaa hoitopalvelua silloin, kun asiakkaat niin haluavat.

 

Kunnat ovat vastuussa omalta osaltaan vanhusten, lasten, ym. ryhmien saamista palveluista. Iisalmen kaupungin valtuusto päättää siitä kuinka paljon iisalmelaisille on tarjolla kaupungin tuottamaa omaa palvelua ja kuinka paljon palveluja ostetaan yksityiseltä puolelta.

 

Iisalmen Sosialidemokraattien valtuustoryhmä esittää, että Iisalmen kaupungin valtuustolle valmistellaan periaatepäätös vanhusten- ja lastenhoidon sekä muiden ydinpalvelujen tuottamisesta omina julkisina palveluina vähintäänkin 60 % palvelujen määrästä.

Vanhustenhoidon osalta Iisalmen kaupungin tulee velvoittaa Ylä-Savon Sote tuottamaan vanhusten asumis- ja hoitopalvelut kyseisen prosentin mukaan.

 

Kaupunginjohtajan päätösehdotus

Kaupunginhallitus merkitsee aloitteen tietoonsa saatetuksi ja lähettää sen johtoryhmän valmisteltavaksi. Aloite on käsiteltävä 29.10.2019 mennessä.

 

Päätös

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti päätösehdotuksen"

 

Aloitteen valmistelua on tehty Iisalmen kaupungin johtoryhmän asiantuntijavalmisteluna. Talousjohtaja Eeva Suomalainen on tiedustellut kuntayhtymän kannanottoa aloitteeseen 6.8.2019.

 

Tehostettu palveluasuminen ja kotihoito (vanhustenhoito)

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen (mukaan lukien tehostettu palveluasuminen ja kotihoito) järjestämisestä vastaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä. Omistajaohjauksen kautta Iisalmen kaupunki ohjaa kuntayhtymän toimintaa.

 

Iisalmen vanhusten hoito- ja hoivapalveluja järjestetään tällä hetkellä omana toimintana, ostopalveluna ja palvelusetelillä. Lisäksi Henkilökohtainen budjetti on ollut kokeiluna kotihoidossa 31.8.2019 saakka.

 

Yhtymähallitus on päättänyt ottaa palveluselin käyttöön tilapäisessä kotihoidossa (29.10.2013 § 5). Palvelusetelin käyttöä on laajennettu säännölliseen kotihoitoon ja otettu käyttöön tehostetussa asumispalveluissa (12.3.2018 § 56 - 57). Palvelusetelin käyttöä on edelleen laajennettu vuodelle 2019. Palveluseteli on ensisijainen järjestämistapa kotihoidossa ja tehostetussa palveluasumisessa.

 

Asiakas voi kieltäytyä palvelusetelistä ja hänet on ohjattava muilla tavoin järjestettyjen kunnallisten palvelujen piiriin. Palvelusetelijärjestelmän tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta, tasata kysynnän huippuja, tarjota vaihtoehtoja palvelujen järjestämiseksi, lisätä asiakkaan valinnanvapautta ja kehittää julkisen ja yksityisen yhteistyötä ja laadun parantamista palvelutuotannossa.

 

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä yhtymähallitus hyväksyy palveluiden kotihoidon palvelusetelin sääntökirjan ja asumispalvelujen sääntökirjan ja hyväksyy palvelusetelien enimmäisarvot.

 

Tasasuuruinen palveluseteli:

. Veteraanien kotiin annettavat palvelut

. Tilapäinen kotihoito ja kotisairaanhoito

 

Tulosidonnainen palveluseteli:

. Säännöllinen kotihoito

. Tehostettu palveluasuminen.

 

Asumispalvelujen ostopalvelut (tehostettu, tavallinen ja lyhytaikaishoito) on kilpailutettu vuonna 2019.

Ylä-Savon Sote kuntayhtymän tehostetun palveluasumisen tuotanto vuonna 2019 on 60 % omaa tuotantoa. Iisalmessa tehostetun palveluasumisen (hoitopäivät) 6/2019 tuotanto on omana palveluna 36,52 %, ostopalvelua 63,35 % ja palvelusetelillä 0,26 %.

 

Tavallisen palveluasumisen tuotanto on 6/2019 omana palveluna 92,03 %, ostopalveluna 7,97 % ja palvelusetelillä 0 %. Lyhytaikaishoidon asumispalvelun tuotanto on omaan palvelu 100 %. Säännöllisen kotihoidon (asiakkaat) tuotanto on omana 92 %, ostopalveluna 1,3 % ja palvelusetelillä 6,5 %.

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän talousarviossa 2019 Iisalmen tehostetun palveluasumisen oman tuotannon kulut ovat 143 €/hoitopäivä ja ostopalveluna 113 €/hoitopäivä. Jatkossa ostopalvelujen hinta on noin 123,67€ -126 €/hoitopäivä kilpailutuksen tuloksena. Hoitopäivän hinnat eivät ole vertailukelpoisia suoraan julkisen ja yksityisen palvelun välillä.

 

Oman tuotannon säilyttäminen on yksi tapa tuottaa tietoa hintatason vertailuun ja vähentää riskiä yksityisen monopolin syntymiseen. Vaihtoehtoiset järjestämistavat puolestaan tukevat jatkuvuutta hoidon tuottamisessa järjestämistapojen välillä.

 

Järjestämistapana palvelusetelin käyttö vaatii vaihtoehtoisen tuotantotavan julkisena ja/tai yksityisenä. Palveluseteli ei sovellu kaikille asiakkaille. Palvelun luonteella (kotiin vietävät palvelut/ asumispalvelut ja tilapäinen/säännöllinen) ei ole selkeää vaikutusta järjestämistapaan. Erilaiset prosessit kuten palveluohjaus- ja valvontaprosessit ovat lähes samanlaiset.

 

Esityslistan lisäaineistona:

- aloite

 

Toimitusjohtajan päätösehdotus:

Todetaan valmistelun pohjalta, että erityisesti vanhusten palvelujen monimuotoisuuden vuoksi, ei kiinteää prosenttiosuutta voida määritellä oman tuotannon ja yksityisen tuotannon osalta. Lainsäädäntö edellyttää järjestämisvastuussa olevilta organisaatioilta mm. asiakkaan valinnanvapauden edistämistä, jolloin erilaisia tuotantotapoja on oltava tarjolla.

 

Lisäksi alueen kuntien strategisena tavoitteena on elinvoiman säilyttäminen, jossa yhtenä tekijänä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon monimuotoisuus sekä pienyrittäjyyden edistäminen.

 

Päätös:

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Merkitään pöytäkirjaan, että Leila Pekkanen poistui kokouksesta asian päätöksenteon jälkeen klo 10.10 ja Petteri Soininen toimii esittelijänä. Anssi Uutela poistui klo 10.10.

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa